sobota, 15 marca 2014

Dawid Podsiadło to nie kolejny bezwartościowy celebryta 4.30

Czyli najnowszy singiel 4:30

                                                                       Tekst:
Chciałbym powiedzieć ci
Opisać cały ból
Przypomnieć wielkość chwil
Używać małych słów
Z każdym paznokciem twój
przywoływałem śmiech
Nie mogłem krzyczeć już
Omdlenie darem jest

Dalej, dalej, dalej, dalej...

Szarość tak dumnie brzmi
Warta każdego dnia
By stanąć obok nich
Ratować ulic gwar
Dobrze pamiętam plan
Choć tak odległy jest
Czy to, że sił mi brak
Zwiastuje koniec nas?

Dalej, dalej, dalej, dalej...

Nie martw się proszę
Wszystko skończy się
Prędzej i mocniej
Odwaga zabija mnie
Nic się nie stało
Przecież dobrze wiesz
Oddałem wszystko
Żeby wszystko mieć/2x



 Dawid Podsiadło to ciekawy polski artysta, który

 jest współcześnie jedną z najbardziej rozpoznawalnych twarzy polskiej muzyki. Gdy dowiedziałem się, że finalista programu X Factor wydał płytę, potraktowałem ten fakt z obojętnością, ponieważ mój stereotyp był taki, że nie może to być muzyka dobra pod względem artystycznym. M.in taka, która będzie poddana wpływom wytwórni i rynkowym wymaganiom względem muzyki. Przykładem jest Ewelina Lisowska, która z udzielającej się w  post hardcorowym zespole stała się gwiazdą popu. Dawidowi udało się zachować poziom oraz połączyć muzykę z sukcesem kasowym, ze zdobyciem potrójnej platyny.

POLSKI TEKST

Recenzowany przeze mnie film Kamienie na Szaniec Roberta Glińskiego promowany był miesiąc przed premierą właśnie tym utworem. Autorem tego polskiego tekstu w całości jest właśnie Dawid. Jest to jego pierwsza polska piosenka. Wcześniej pisał wyłącznie po angielsku, gdyż jak twierdzi, czuł się bezpieczniej, a jego polskie teksty wydawały mu się banalne i sztuczne. Tym razem pisanie tekstu będącego interpretacją zdarzeń dotyczących aresztowania Rudego z Szarych Szeregów, przyszło mu z mniejszą trudnością, a efekt okazał się być zadowalający

O CZYM MÓWI TEN TEKST?

Piosenka ma to do siebie, że w zwięzłej i skrótowej formie ma opowiedzieć jak najwięcej. Dawidowi Podsiadło udało się w znacznej części podołać temu zadaniu. Sam tytuł odwołuje się do godziny aresztowania bohatera. Autor zdecydował się opisać wydarzenia z punktu torturowanego Rudego i przekazać jego emocje, stąd narracja pierwszoosobowa. Zwraca się on do swojego przyjaciela, z którym nie może się zobaczyć – wspomina go. Przyjaźń była dla niego bardzo ważna. „Nie mogłem krzyczeć już/ Omdlenie darem jest.” – te słowa nawiązują do momentów opisanych w książce. Dla Rudego ratunkiem dla jego cierpienia było omdlenie: "Zemdlenia były ulgą w torturach. Nadstawiał więc umyślnie głowę na razy, by stracić przytomność i nie czuć męki." – czytam w książce Kamińskiego. W drugiej zwrotce opowiada o tym, że nie żałuje swojej posługi w Szarych Szeregach. Co najważniejsze dla postaci Rudego, a co jest zaznaczone w tekście piosenki, to jego heroiczna odwaga, dzięki której za cenę cierpienia (i śmierci) nie wydał on swoich współpracowników, na co w tekście możemy usłyszeć zdanie: "Odwaga zabija mnie". Koniec piosenki zawiera słowa, które podsumowują oraz podkreślają poświęcenie: „Oddałem wszystko/ Żeby wszystko mieć”.

INTERPRETACJE...

Chciałbym także zwrócić uwagę na słowa „Dalej, dalej...”. Mogę je z jednej strony interpretować, jako świadczące o tym, że bohater nie bał się śmierci. Z drugiej strony, przypomina mi się wiersz Cypriana Kamila Norwida Bema pamięci żałobny rapsod, który zawiera w sobie tamte wyrażenie i może ono stanowić znaczenie dla piosenki 4.30. Słowa "Dalej, dalej..' użyte w wierszu Norwida mają na celu podkreślenie, że śmierć (grób) nie jest końcem życia (bohatera), lecz istnieje coś więcej. Tym czymś dla osób wybitnych, poetów czy bohaterów jest pamięć o nich i to, co po sobie pozostawili. I bohaterów z Kamieni.. właśnie w ten sposób pamiętamy. 
.


Ludzie, którzy uważają, że ten utwór jest bezwartościowy i ma mało wspólnego z historią, postacią, filmem... są w błędzie. Tekst w bardzo dużym stopniu oddaje tamtą sytuację, w której znalazł się bohater. Wydaję mi się, że niewiele gwiazd muzyki popularnej potrafi przedstawić publice utwór, który będzie niósł przesłanie, nawiązywał będzie do historii i postaci, i który wymaga znajomości lektury oraz pomyślenia. Jeżeli Dawid Podsiadło będzie się rozwijał w tak dobrym kierunku, to ja jestem jak najbardziej za! Ten dwudziestolatek, przynajmniej na tę chwilę, to nie kolejny celebryta i pseudoartysta, oby tak dalej!... 

Ocena: 8/10

Chcesz być na bieżąco? Polub mój oficjalny profil - fan page na facebooku! 


3 komentarze:

  1. Gratuluję! Zgadzam się w 100% z Twoją wypowiedzią na temat tego utworu. Piękny, wyrazisty, oddaje emocje, które towarzyszyły w tamtych chwilach Rudemu. Przeklinam tylko moment w kinie kiedy zapalają światła, a zaczyna rozbrzmiewać głos Dawida. Ludzie! Dajcie się napłakać! :D ~Alicja :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Zgadzam się. Fajnie, że są ludzie, którzy to doceniają ;)

      Usuń
  2. Na koncercie, na którym byłam, Dawid powiedział, że *oto premiera nowego kawałka* i *gdy go pisał, nie spodziewał się, że zostanie wykorzystany do filmu* :)

    OdpowiedzUsuń